Innan teaterbesöket
En del elever är vana vid att se scenkonst och för andra kan det vara första gången de besöker en teater. Det kan vara viktigt att påminna eleverna om att man inte behöver “förstå” allt. En teaterföreställning är en sammansättning av många olika delar såsom ord, rörelser, gestaltning, ljud, ljus, mm. Vi hoppas att ni som publik ska kunna släppa behovet av att ”förstå” och bara hänge er åt upplevelsen. Här finns förslag på hur ni kan förbereda er inför teaterbesöket.
Vad är teater?
Prata gärna med klassen utifrån följande frågor:
- Vad är skillnaden mellan teater och film?
- Vad innebär det att vara publik? Vilka skillnader och likheter finns det mellan att vara publik på bio, på teater eller på en fotbollsmatch?
Teaterbegrepp
Här är några begrepp som kan vara bra att prata om innan teaterbesöket. Många har säkert koll på dessa, men det kan ändå vara bra att gå igenom de för att skapa en gemensam referensram.
Roller: Personerna som berättelsen handlar om och som skådespelarna spelar. Samma skådespelare kan spela flera olika roller.
Huvudroll: Den person som föreställningen framförallt handlar om.
Biroller: Karaktärer som stödjer berättelsen på olika sätt.
Repliker: Orden som sägs på scenen.
Monolog: En karaktär pratar högt med sig själv eller med publiken.
Dialog: Två karaktärer pratar med varandra.
Scenen/scenografin: Platsen där föreställningen utspelas. Scenbilden kan förändras under föreställningens gång.
Rekvisita: Föremål som skådespelarna använder på scenen.
Kostym: Kläderna som skådespelarna har på sig på scenen.
Publik: Ni som tittar på föreställningen. Utan er så blir det ingen teater! Som publik får man en plats att sitta på och under föreställningen ska man stänga av sin mobil. Man får inte filma eller fotografera, men i övrigt finns det inga regler för hur en publik ska vara.
Fler intressanta teaterbegrepp (till exempel prolog, tågvind och fond) hittar du i vår teaterordlista.
Samtala om upplevelsen
Samtalet om en scenkonstupplevelse kan stranda i ”det var bra” eller ”det var dåligt”. Syftet med att tolka föreställningen och fortsätta samtalet är att ge en djupare förståelse för hur vi själva upplevde föreställningen och varför. Vi kan också få syn på hur olika våra upplevelser kan vara, och vi kan gemensamt komma fram till många olika tolkningar som öppnar vår syn.
"Målet med att prata om scenkonst är inte nödvändigtvis att förstå pjäsen, utan att förstå oss själva och världen."
Du som lärare behöver inte vara expert på scenkonst eller ha förstått pjäsen för att undersöka föreställningen tillsammans med dina elever – du är en åskådare precis som de.
I en scenkonstföreställning är allt du ser resultatet av medvetna val. Det finns en anledning till att scenen ser ut som den gör, till att kläderna och musiken är som de är. Tillsammans skapar de teaterupplevelsen. Därför är det relevant att undersöka de val som gjorts, och prata om vad de väckte i oss.
När man samtalar om scenkonst kan man vara behjälpt av några enkla principer:
- Vänta med värderingar – tolka hellre än tycka
- Allt kan tolkas – inget finns av en slump
- Utgå från dig själv – din upplevelse är det viktiga, inte regissörens eller manusförfattarens avsikt.